Glutenfria havre & lingonbullar - Recept


Igårkväll fick jag en liten kick och gjorde lite bröd. Första gången jag bakar med lingon och det blev väldigt gott.
 
Detta behövs för att bli ca 15 stycken
5 dl mjölk
50 g jäst
2 msk Fiberhusk
2 msk Fibrex
3 dl havregryn
1 dl lingonsylt
2 msk olja
3 tsk salt
600g (ca 10dl) glutenfri mjölblandning
 
Gör såhär:
  1. Värm mjölken till 37 grader. Lös upp jästen i en bunken genom att hälla mjölken över. Tillsätt Fiberhusk och låt svälla i 10 min.
  2. Tillsätt Fibrex, havregryn, lingonsylt, olja, salt och nästan alla glutenfrimjölblandning, spara lite till utbakning. Arbete med degen antingen i med elvisp med degkrok eller för hand i ca 5 min. Låt degen jäsa under bakduk i ca 30 min. 
  3. Mjöla bakbordet och arbeta lite med degen, sedan rulla ut till en korv och dela i 15 bitar. Forma bitarna till bollar och lägg dem på en plåt med bakplåtspapper, låt sedan jäsa under en bakduk i ca 30 min. Pensla med ägg eller med vatten och strö över havregryn. Grädda mitt i ungen i 10-12 minuter. 
  4. Servera varma med smör och ost!



Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (bara jag som ser)

URL/Bloggadress:

Kommentar: